Wikia

Beerpong aka Beirut
Categorie
Overige
Moeilijkheid
★★☆☆☆
Aantal Spelers
Spelers  2, 4 of meer
Benodigdheden
20 Beerpong cups
2 Balletjes
Langwerpige tafel

Een van de bekendste drankspellen ter wereld, waar sommigen lang en vaak voor trainen, waar een goede hand-oog coördinatie nodig is en een sterke maag. Dan hebben we het natuurlijk over Beerpong. Dit spel kan één tegen één gespeeld worden, maar ook in teamverband, idealiter twee tegen twee.

RegelsEdit

De cups worden in een piramide aan weerszijden van de lange tafel opgesteld en gedeeltelijk gevuld met bier. Eventueel kunnen er nog twee extra bekers gevuld worden met water om de balletjes tussen de worpen door te spoelen. De spelers nemen plaats achter hun cups en werpen beurtelings twee balletjes richting de cups van de tegenstanders. Belandt het balletje in een cup, moet de tegenstander deze leegdrinken. De speler die (of het team dat) als eerste alle tien de bekers van de tegenstander weggespeeld heeft wint. De verliezer drinkt daarop alle bekers leeg die nog bij de winnaar overeind staan.

Bij het werpen moet erop gelet worden dat de elleboog niet over de rand van de tafel komt. Gebeurt dit wel is de worp ongeldig, ongeacht de uitkomst, en moet de werper een strafadtje trekken.

Als er raak gegooid wordt, wordt het balletje geretourneerd naar de werper en krijgt deze een extra worp. Wanneer er met het eerste balletje raak gegooid wordt, moet de beker met het balletje even blijven staan. Wordt het tweede balletje ook in deze beker geworpen dan heeft de werper direct gewonnen, zo niet, wordt de beker weggehaald en het balletje geretourneerd voor een extra worp.

Eenmaal in het spel mag je de opstelling van de bekers van de tegenstander veranderen. Zo kun je ze bijvoorbeeld dichter bij elkaar zetten of in een makkelijker te raken formatie.

Wanneer het balletje met een stuit gegooid wordt, dat wil zeggen het balletje stuitert voor de cups, mag het weggeslagen worden naar de zijkant om zo een score te voorkomen.

Wanneer de eerste bal over de tafel heen gegooid wordt, moet de werper zijn andere balletje afstaan en is de beurt voorbij.

VariantenEdit

Op Beerpong zijn ontelbaar veel varianten, hieronder een greep uit het assortiment.

EilandjesEdit

Bij deze variant gelden de cups als een soort eilandjes, wanneer de toegang tot een eilandje afgesneden wordt door het raken van de "brug" tussen twee cups, moet ook het eilandje leeggedronken worden.

TrickshotEdit

Vooraf kan afgesproken worden dat de laatste cup met een trickshot geraakt moet worden. Bijvoorbeeld via een muur, over de schouder, onder een been door, etc. Dit kan het extra lastig maken om te winnen.