Wikia


Bussen
Categorie
Kaartspellen
Moeilijkheid
★★☆☆☆
Aantal Spelers
Spelers
Benodigdheden
Kaartico 52


Bussen is een kaartspel dat draait om geluk en bluffen. Het spel bestaat uit drie delen: het delen van de kaarten, het spelen en bluffen en de "bus".

RegelsEdit

Eerste ronde (delen)Edit

Een van de spelers is de dealer, hij vraagt elke speler om de kaart die ze krijgen te voorspellen:
Kaart 1: rood of zwart?
Kaart 2: hoger of lager dan de vorige kaart?
Kaart 3: tussen of buiten de vorige twee kaarten?
Kaart 4: welke kleur? (,,,)
Bij een verkeerde voorspelling moet de speler zelf een slok drinken en bij een juiste voorspelling mag de speler een slok uitdelen. Een slimme speler onthoudt op dit moment alle kaarten die op tafel liggen, zeer zeker zijn of haar eigen kaarten.

Tweede ronde (piramide)Edit

De gedeelde kaarten worden blind voor de spelers op tafel gelegd en er wordt een piramide van de overige kaarten gelegd. De piramide bestaat uit 5 niveaus van kaarten. De dealer begint onderaan de piramide met het omdraaien van deze kaarten. Als iemand de kaart die omgedraaid is tussen zijn of haar gedeelde vier kaarten heeft mag deze blind erop gelegd worden en mag de speler iemand aanwijzen die 1 slok moet drinken. De aangewezen speler kan de kaart vertrouwen of de kaart openen om te kijken of de ander bluft. Wanneer de speler de waarheid sprak moet de ander dubbel drinken, wanneer echter de speler blufte moet hij/zij de kaart terugnemen en open laten liggen, daarbij moet hij/zij zelf dubbel drinken. Dit gaat door tot alle kaarten omgedraaid zijn. Bij de tweede rij kaarten is elke kaart 2 slokken waard, bij rij drie 3 slokken etc.

Derde ronde (bus)Edit

De derde ronde is de "bus". De speler met de meeste kaarten over na ronde twee gaat de bus in. Alle kaarten worden geschud en er wordt een 'bus' gelegd, er zijn verschillende vormen van een bus, maar het komt er op neer dat de speler alle kaarten moet doorspelen om uit de bus te geraken. Bij elke kaart die de speler verder komt in de bus moet er een slok meer gedronken worden.

Simpele busEdit

Een simpele bus bestaat uit 7 kaarten, 4 open en 3 gesloten. De speler in de bus moet voor elke kaart (beginnend aan de open zijde) raden of de kaart gedeeld door de dealer hoger of lager is. Bij de gesloten kaarten is het puur giswerk en geluk. De kaarten die door de dealer bovenop gelegd worden gelden als nieuwe bus. Wanneer de speler immers een fout maakt moet hij/zij drinken en opnieuw beginnen.

Ruiten busEdit

De kaarten worden gesloten in een ruit gelegd. De speler in de bus mag kiezen aan welke kant begonnen wordt met openen. Het is de bedoeling om een weg te creëren van de ene naar de andere kant, de speler mag dus enkel een kaart kiezen die aansluit aan de vorige. Als de speler een plaatje (boer t/m aas) tegenkomt moet hij/zij drinken. Op alle open kaarten wordt een nieuwe gesloten kaart gelegd en hij/zij begint opnieuw.

Extra regelsEdit

Vijfde kaart Edit

Bij het delen van de kaarten kan nog een vijfde kaart toegevoegd worden. Hierbij moeten de spelers raden welke waarde de kaart heeft (2 t/m Aas).

What's left? Edit

Bij deze extra regel moet aan het einde van de tweede ronde (de piramide) iedereen zijn blinde kaarten opnoemen in de juiste volgorde en ze vervolgens onthullen. Bij elke fout dient gedronken te worden.

Varianten Edit

Oost-Duits Geven/Nemen Edit

In deze variant wordt het piramidedeel vervangen door een spel met 10 gesloten kaarten, twee aan twee en 1 gesloten kaart apart aan het einde. De vier gedeelde kaarten blijven open, er kan dus niet gebluft worden. Eén van de twee zijden van de gesloten kaarten is de "geef"-rij en de ander de "neem"-rij. Een voor een worden de kaarten opengedraaid en wanneer een speler een gelijke kaart heeft mag deze een slok geven of nemen, afhankelijk van in welke rij de kaart ligt. Ook hier geldt elke stap in het spel is een slok extra. De 11e kaart geeft aan wie er de bus in gaat. Eenieder die deze kaart in zijn of haar set heeft gaat de bus in.

Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.