Wikia

Catan aka Kolonisten
Categorie
Bordspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers  3-4
Benodigdheden
Bordico Kolonisten van Catan

Kolonisten van Catan is van een wereldwijd bekend bordspel waarbij spelers strijden om als eerste 10 punten te verzamelen door wegen, dorpen en steden te bouwen en de andere spelers slim af te zijn bij het innen van grondstoffen.

RegelsEdit

Het spel kan zoals gewoonlijk gespeeld worden (kijk hiervoor in de spelregels van het spel zelf).

DrinkenEdit

De volgende regels dienen in acht genomen te worden tijdens het spel:

  • Als een speler een weg bouwt, mag hij 1 slok uitdelen.
  • Als een speler een dorp bouwt, drinken alle andere spelers 1 slok.
  • Als een speler een stad bouwt, drinken alle andere spelers 2 slokken.
  • Als een speler Dobbel1Dobbel1 of Dobbel6Dobbel6 gooit, mag hij een nieuwe drankregel bedenken.
  • Als een speler 7 gooit, gooit hij nogmaals 1 dobbel en drinkt het aantal ogen in slokken.
  • Als jouw grondstof geblokkeerd is door de rover en dat getal wordt geworpen, drink 1 slok.
  • Bij het spelen van de volgende ontwikkelingskaarten worden slokken uitgedeeld:
    • Ridder: iedereen met een dorp of stad aan de geblokkeerde grondstof drinkt 1 slok.
    • Monopolie: iedereen drinkt een aantal slokken gelijk aan het aantal kaarten dat hij moet afstaan.
    • Stratenbouw/Uitvinding: de speler die deze ontwikkelingskaart speelt mag 2 slokken uitdelen.
  • Als een speler de Langste Handelsroute of de Grootste Riddermacht krijgt/overneemt proosten alle spelers "Op Catan!" en drinkt iedereen een grote slok.