Wikia

Dertigen
Categorie
Dobbelspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers
Benodigdheden
Dobbels 6

Dertigen is een dobbelspel waarbij dobbels gespaard moeten worden om de speler links van je te laten drinken met het risico zelf te moeten drinken. Het spel wordt gespeeld met 6 dobbels en is gebruikelijk onderhevig aan de standaard dobbelregels.

RegelsEdit

De dobbels worden gelijktijdig gegooid en de hoogste dobbel mag gespaard worden. Deze dobbel wordt aan de kant gelegd en is belangrijk voor het uiteindelijke aantal punten. Wanneer er meer dan 1 van de hoogste dobbel ligt mogen deze ook gespaard worden. De overige dobbels worden opnieuw gegooid en wanneer de laatste dobbel opnieuw gegooid is wordt deze automatisch gespaard. Vervolgens worden de punten opgeteld, zijn deze:

  • Lager dan 30 dient de speler het aantal punten onder de 30 zelf te drinken.
  • Gelijk aan 30 gebeurt er niets.
  • Hoger dan 30 mag de speler opnieuw de zes dobbels werpen en gaat als volgt verder:

Wanneer de speler 31 punten had mag hij Dobbel1 gaan sparen, bij 32 punten Dobbel2 etc. Wanneer hij in een worp geen dobbel met de te sparen waarde gooit is de beurt voorbij en moet de speler aan de linkerkant het aantal gespaarde ogen gooien. Wanneer er 6 van de te sparen waarde gegooid worden wordt er door gespaard met de volgende waarde.

Voorbeeld:
Speler 1 gooit Dobbel3Dobbel4Dobbel4Dobbel5Dobbel6Dobbel6. Speler 1 spaart de twee zessen en gooit de andere dobbels opnieuw.
Dit gaat door tot Speler 1 het volgende gespaard heeft: Dobbel4Dobbel5Dobbel5Dobbel6Dobbel6Dobbel6, een totale waarde van 32. Speler 1 mag nu tweeën gaan sparen en gooit Dobbel1Dobbel6Dobbel2Dobbel2Dobbel3Dobbel5. Speler 1 spaart twee tweeën en gooit de andere dobbels opnieuw. Hierbij zitten geen nieuwe tweeën. De speler links moet 4 slokken drinken en is nu aan de beurt.

Wanneer een speler een erg lage beginworp heeft kan er gekozen worden om 'onder de 10 te gaan'. De speler kan vervolgens in plaats van de hoogste, de laagste dobbels sparen om een eindscore van minder dan 10 punten te krijgen. Lukt dit moeten alle spelers drinken, lukt dit niet moet de speler het verschil in punten met 30 zelf drinken, wordt er dus 11 gegooid moet de speler 19 slokken drinken. Bij een eindscore van 10 gebeurt er niets.

Wanneer een speler een straat gooit: Dobbel1Dobbel2Dobbel3Dobbel4Dobbel5Dobbel6, moeten alle spelers direct drinken.

DrinkenEdit

Het aantal slokken voor 'onder de 10' en voor een 'straat' dienen van te voren afgesproken te worden. Vaak gehanteerde regels zijn: voor elk punt onder de 10, 10 slokken voor iedere speler en bij een straat 15 slokken voor iedere speler.

Punten TellenEdit

Tip: Om snel het aantal punten te tellen is er een handig trucje, onthoud de volgende regels:
Dobbel1 = -4
Dobbel2 = -3
Dobbel3 = -2
Dobbel4 = -1
Dobbel5 = 0
Dobbel6 = +1
Tel vervolgens de punten bij elkaar op en je hebt het aantal slokken dat zelf gedronken moeten worden (negatief) of de waarde die gespaard moet worden (positief).

Voorbeelden:
Dobbel3Dobbel5Dobbel6Dobbel6Dobbel6Dobbel6 = -2+0+1+1+1+1 = 3 dus dienen de drieën gespaard te worden.
Dobbel2Dobbel2Dobbel4Dobbel5Dobbel6Dobbel6 = -3-3-1+0+1+1 = -5 dus dienen 5 slokken te worden gedronken.

Extra RegelsEdit

Extra regels kunnen toegevoegd worden om bijv. meer te drinken.

Enkel SparenEdit

Er mag elke beurt maar 1 dobbel gespaard worden, dit maakt het een stuk lastiger om een hoge score te krijgen.

VariatiesEdit

Grimmig DertigenEdit

Bij deze variant hoeven de slokken niet direct gedronken te worden maar worden deze genoteerd door één speler met het overzicht. Elke slok is een streepje achter de naam van de speler en enkel wanneer de speler een leeg glas of flesje inlevert worden er (een afgesproken aantal) streepjes verwijderd. Een maximum aantal streepjes (bijv. 30) wordt gehanteerd, wanneer een speler hierboven zit is hij/zij uitgesloten van deelname. De speler moet deze binnen enkele ronden dit aantal omlaag drinken om weer mee te mogen doen met het spel.