Wikia

Farkle
Categorie
Dobbelspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers
Benodigdheden
Dobbels 6

Farkle is een dobbelspel waarbij dobbels gespaard moeten worden om de speler links van je te laten drinken met het risico zelf te moeten drinken. Het spel wordt gespeeld met 6 dobbels en is gebruikelijk onderhevig aan de standaard dobbelregels.

RegelsEdit

De dobbels worden gelijktijdig gegooid en kunnen er punten gescoord worden aan de hand van onderstaande scoretabel. Er moet per worp met ten minste één dobbel punten gescoord worden. De dobbels waarmee gescoord is worden aan de kant gelegd en de rest van de dobbels mag nog eens gegooid worden. Bij de volgende worp kunnen wederom punten gescoord worden, maar hierbij mogen enkel dobbels uit deze worp gebruikt worden. (Voorbeeld: als in de eerste worp Dobbel3Dobbel3Dobbel3Dobbel3 gescoord wordt, mag in de volgende worp een Dobbel3 hier niet meer bijgevoegd worden om een 5 of a kind te maken. 3 pair en een Straat moeten dus ook in één worp gegooid worden.)

Wordt er een worp gegooid waarbij geen punten gescoord worden, noemt men dit een "Farkle" en verliest de betreffende speler. Heeft een speler met alle 6 de dobbels gescoord mag hij ze allemaal opnieuw werpen om zo meer punten te scoren. Stopt een speler met werpen of gooit hij een Farkle, is de volgende aan de beurt.

Dobbel5 = 1
Dobbel1 = 2
3 of a kind = 1 x waarde (Dobbel2Dobbel2Dobbel2 = 2)
4 of a kind = 2 x waarde (Dobbel3Dobbel3Dobbel3Dobbel3 = 6)
5 of a kind = 3 x waarde (Dobbel4Dobbel4Dobbel4Dobbel4Dobbel4 = 12)
6 of a kind = 4 x waarde (Dobbel5Dobbel5Dobbel5Dobbel5Dobbel5Dobbel5 = 20)
3 pair = 10
Dobbel1Dobbel2Dobbel2Dobbel4Dobbel5Dobbel6 = 10

Voorbeeld:
Speler 1 gooit Dobbel1Dobbel5Dobbel4Dobbel4Dobbel2Dobbel6. Speler 1 spaart de Dobbel1 en scoort hiermee 2 punten, hij gooit de Dobbel5 opnieuw om een grotere kans op scoren te krijgen.
De tweede worp van speler 1 is: Dobbel4Dobbel3Dobbel4Dobbel4Dobbel2, hij spaart de 3 of a kind en scoort hiermee 4 punten.
Zou Speler 1 nu weer opnieuw werpen en Dobbel3Dobbel6 gooien, dan is dit een Farkle en verliest hij al zijn punten.
Zou Speler 1 echter Dobbel5Dobbel5 gooien, dan scoort hij nog eens 2 punten en mag hij met alle 6 dobbels weer opnieuw beginnen.

DrinkenEdit

Het aantal punten dat een speler verzamelt staan gelijk aan het aantal slokken dat de speler links van hem moet drinken. Gooit de speler een Farkle, dan moet hij zelf 5 slokken drinken.

VariatiesEdit

GrimmigEdit

Bij deze variant hoeven de slokken niet direct gedronken te worden maar worden deze genoteerd door één speler met het overzicht. Elke slok is een streepje achter de naam van de speler en enkel wanneer de speler een leeg glas of flesje inlevert worden er (een afgesproken aantal) streepjes verwijderd. Een maximum aantal streepjes (bijv. 30) wordt gehanteerd, wanneer een speler hierboven zit is hij/zij uitgesloten van deelname. De speler moet deze binnen enkele ronden dit aantal omlaag drinken om weer mee te mogen doen met het spel.