Drankspellen wiki
Advertisement
Get Bit!
GetBit.jpg
Categorie
Kaartspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers.svg  4-6
Benodigdheden
Kaartico.svg Afhankelijk van spelers
of: Get Bit!

Het van spel Get Bit! is bedacht door Dave Chalker en is te koop met 6 kleurige robots die uit elkaar gehaald kunnen worden en een plastic haai, maar het kan met 4 spelers ook met een gewoon kaartspel gespeeld worden.

Regels[]

Elke speler krijgt één robot of bij een normaal kaartspel één koning (hierna robots genoemd). Vervolgens krijgt die speler de genummerde kaarten van dezelfde kleur. 1-7 bij 6 spelers, 1-6 bij 5 spelers en 1-5 bij 4 spelers.

De robots worden in een willekeurige volgorde in een lijn gelegd. De haai (of een Joker kaart) wordt achteraan de lijn gelegd. Het spel begint, elke beurt doorloopt drie fasen;

Kaart Spelen[]

Alle speler spelen tegelijkertijd één van hun kaarten gesloten, als er al eerder een kaart gespeeld is, wordt de nieuwe kaart daarop gelegd. Als alle spelers een kaart gespeeld hebben, worden de kaarten onthuld.

Bewegen[]

De speler met de laagste kaart beweegt zijn robot naar het begin van de lijn. De speler met de op één na laagste kaart legt zijn robot daarvoor, enzovoorts. Wanneer twee spelers een gelijke kaart spelen, mogen ze beiden hun robot niet bewegen.

Get Bit![]

Deze laatste fase wordt in de eerste ronde overgeslagen.

Als alle robots bewogen zijn (of niet in het geval van gelijkspel) wordt de laatste robot gebeten door de haai. Eén van de ledematen wordt van de robot afgehaald (of de speler krijgt een dichte kaart gedeeld van de stapel als teken dat hij gebeten is) en de robot wordt vooraan in de rij gelegd. De gebeten speler pakt vervolgens zijn stapel gespeelde kaarten op en neemt ze weer in de hand. Als een speler 4 keer gebeten is (al zijn ledematen kwijt of vier gedekte kaarten gedeeld) ligt hij uit het spel.

Drinken[]

Het drinken bij dit spel werkt als volgt:

  • Wanneer een speler een ledemaat verliest drinkt hij twee slokken.
  • Wanneer een speler uit het spel ligt drinkt hij een adtje.
  • Wanneer spelers gelijke kaarten spelen drinken ze allen één slok.

Variaties[]

2/3 Spelers[]

Bij twee of drie spelers krijgen alle spelers twee robots en bijbehorende kleuren.

Onthouden[]

Bij deze variatie worden onthulde kaarten vervolgens weer omgedraaid, waardoor je de al gespeelde kaarten moet blijven onthouden.