Drankspellen wiki
Advertisement
Juffen aka Knoesten, Hoppen
Categorie
Overige
Moeilijkheid
★★★★☆
Aantal Spelers
Spelers.svg
Benodigdheden
Geen

Juffen is een spel dat makkelijk te spelen is aangezien er geen kaarten of dobbels voor nodig zijn. De spelers dienen goed op te letten en moeten kunnen tellen. Het wordt vaak gespeeld bij de 7 in Kingsen.

Regels[]

Eén speler begint te tellen bij "1", de volgende speler zegt "2" en zo gaat het de cirkel rond. Bij getallen met een 7 is er iets speciaals aan de hand, hierbij wordt niet het getal gezegd maar "juf". Dit geldt dus voor "7", "17", "27" enz. Datzelfde geldt voor de meervouden van 7, dus bij "14", "21", enz. Gaat iemand de fout in of spreekt iemand voor zijn beurt dan moet diegene drinken. Dit zijn de basisregels van het spel, vaak worden er nog regels toegevoegd om het wat lastiger te maken:

Omkeren[]

Bij "juf" draait de richting van het spel om.

Dubbel[]

Getallen die bestaan uit tweemaal hetzelfde cijfer zijn ook "juf". Dit geldt dus voor "11", "22", "33", enz.

Geen juf[]

In plaats van "juf" mag elk willekeurig woord gebruikt worden, dit mag ook een ander getal zijn, maar dan weer geen getal dat normaal gesproken "juf" is.

Varianten[]

Juffen op...[]

In plaats van op "7" kan ook op andere getallen gejuft worden. Hierop zijn dan ook alle andere regels toepasbaar. Juffen op getallen kleiner dan 5 en groter dan 9 wordt afgeraden.

Binair Juffen[]

Binair juffen is een stuk lastiger aangezien hierbij in het binair geteld moet worden en dat een stuk ingewikkelder is. Een reeks zou dan zijn: "1", "10", "11", "100", "101", "110", "juf", enz.

Advertisement