Wikia

Kingsen aka Kingzen, King's Cup
Kingsen
Categorie
Kaartspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers
Benodigdheden
Kaartico 52
Glas

Een van de meest gevariëerde drankspellen is Kingsen, dit spel kent geen winnaars of verliezers, al zal aan het einde van het spel duidelijk zijn wie het hardst verloren heeft. Het spel kent geen vaste regels, elke vereniging, club, dispuut of ander verband heeft een eigen set regels. Op deze pagina zijn zo veel mogelijk regels uitgelegd opdat je zelf een mooie selectie kunt maken.

RegelsEdit

De kaarten worden in een cirkel rondom een glas of redcup (Koningsglas of King's Cup genoemd) en speler trekken één voor één een kaart uit de cirkel zonder deze te verbreken. Vervolgens wordt de regel die betrekking heeft op die kaart uitgevoerd. Wanneer iemand de cirkel verbreekt moet deze drinken (in sommige verbanden wordt bij het doorbreken van de cirkel het Koningsglas gedronken en is het spel afgelopen). Een algemeen toegepaste regel: bij het trekken van een Koning wordt het Koningsglas voor een derde gevuld met het drankje van de speler, bij het trekken van de laatste Koning moet de speler het glas leegdrinken en is het spel afgelopen.

Slokken drinkenEdit

De simpelste regels betreffen het drinken of uitdelen van een aantal slokken:

🂡🂱🃁🃑: Een slok uitdelen/een slok drinken.
🂢🂲🃂🃒: Twee slokken uitdelen/twee slokken drinken.
🂤🂴🃄🃔: "Four for the whores" Alle vrouwen drinken.
🂦🂶🃆🃖: "Six for the dicks" Alle mannen drinken.

RollenEdit

Sommige kaarten worden vaak gebruikt om iemand een vaste rol in het spel te geven:

  • Boer: "Jacob Dubbel" De speler die de Boer trekt moet steeds zijn laatste woord dubbel zeggen. Doet hij dit niet, moet hij drinken. Wanneer er een nieuwe Boer getrokken wordt, schuift de rol door naar de nieuwe speler.
  • Vrouw: "Quizmaster" Wanneer iemand een vraag beantwoordt die door de speler met de Vrouw wordt gesteld moet diegene drinken. Wanneer er een nieuwe Vrouw getrokken wordt, schuift de rol door naar de nieuwe speler.
  • Aas: "Snake Eyes" Wanneer iemand de speler met de Aas aankijkt moet diegene drinken. Wanneer er een nieuwe Aas getrokken wordt, schuift de rol door naar de nieuwe speler.
  • "Thumb Master" De speler met deze kaart mag wanneer hij dit wil een duim op de rand van de tafel leggen, alle andere spelers moeten dit zo snel mogelijk nadoen, de speler die als laatste is moet drinken. (Soms mag de Thumb Master maar één keer zijn rol uitvoeren en moet hierna de kaart omgedraaid worden.)
  • "Pose" De speler met deze kaart mag wanneer hij dit wil een (gekke) pose aannemen, alle andere spelers moeten dit zo snel mogelijk nadoen, de speler die als laatste is moet drinken. (Soms mag er maar één keer een pose aangenomen worden en moet hierna de kaart omgedraaid worden.)
  • "Sheriff" De speler met deze kaart mag wanneer hij dit wil twee andere spelers aanwijzen die elkaar vervolgens zo snel mogelijk moeten neerschieten, de speler die als eerste schiet wint en de ander moet drinken. (Soms mag de Sheriff maar één keer zijn rol uitvoeren en moet hierna de kaart omgedraaid worden.) Extra mogelijkheid: omdat het pistool een terugslag heeft, moet je je arm tegenhouden met je andere hand wanneer je schiet anders verlies je zelf.

SpellenEdit

Tijdens het Kingsen kunnen ook andere drankspellen aan bod komen. Hieronder een lijst van spellen die vaak bij Kingsen gebruikt worden:

  • Vikingen: De speler die de kaart trekt is de eerste Viking.
  • Goggles On: De speler die de kaart trekt begint.
  • Never have I ever: De speler die de kaart trekt begint, hierbij hebben alle spelers een afgesproken aantal levens die met uitgestoken vingers bijgehouden worden. Wanneer iemand iets wél gedaan heeft dan verliest hij een leven. Heeft iemand geen levens meer, moet die speler drinken en is het spel afgelopen.
  • Juffen: Meestal bij kaart 7, de speler die de kaart trekt begint.
  • Fuzzy Duck: De speler die de kaart trekt begint.
  • Categorieën: De speler die de kaart trekt verzint de categorie en begint.

Andere kaartenEdit

Hier volgt een selectie van andere opties die je aan je kaarten toe kunt voegen:

  • "Regel/verbod bedenken" De speler die de kaart trekt bedenkt een regel waar alle andere spelers zich aan moeten houden. Wanneer de regel overtreden wordt moet men drinken. Enkele voorbeelden: "Niemand mag de tafel aanraken." "Er zit een kaboutertje op je bierglas/-flesje, voordat je drinkt moet je deze er eerst afhalen en op tafel zetten en na het drinken weer terug zetten." "Je mag het woord ... niet meer gebruiken." "Je mag geen voornamen meer gebruiken."
  • "Drinking Buddy" De speler die de kaart trekt wijst een drinking buddy aan. Telkens wanneer één van beiden moet drinken, drinkt de ander mee. Meerdere drinking buddies kunnen aan elkaar gelinkt worden, dan drinken ze allemaal samen wanneer één van de buddies moet drinken.