Wikia

Shut the Box aka Canoga, High Rollers
ShuttheBox
Categorie
Dobbelspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers
Benodigdheden
Dobbels 2
Box

Shut the Box is een dobbelspel waarbij het doel is om zo snel mogelijk een doosje met daarin 9 cijfers te kunnen "sluiten". Het wordt gespeeld met twee dobbels en een speciaal (vaak houten) kistje met 9 cijfers die omgelegd of dichtgeschoven kunnen worden. Het spelen van dit spel berust op geluk maar ook op inzicht en rekenkennis.

RegelsEdit

Bij aanvang van het spel zijn alle 9 getallen open. De eerste speler gooit en zijn twee dobbels worden bij elkaar opgeteld. Vervolgens dient hij één of meer getallen te sluiten. De som van deze getallen moet gelijk zijn aan de som van de twee dobbels.
Voorbeeld:
De speler gooit Dobbel5Dobbel3 8, nu kan kiezen uit de volgende opties:

  • 8 sluiten
  • 7 en 1 sluiten
  • 6 en 2 sluiten
  • 5 en 3 sluiten
  • 5, 2 en 1 sluiten
  • 4, 3 en 1 sluiten

Op deze manier speelt hij door tot hij een worp gooit waarmee hij geen getallen meer kan sluiten. De getallen die nog open staan worden bij elkaar opgeteld. Hierna is de volgende speler aan de beurt.

DrinkenEdit

Er zijn meerdere mogelijkheden om bij dit spel te drinken. Allereerst kan men het aantal punten dat een speler scoort (alle overgebleven getallen opgeteld) drinken. Wanneer iemand 0 punten scoort moeten alle andere spelers een adtje trekken.
Een andere mogelijkheid is een x aantal slokken af te spreken die per overgebleven getal gedronken moeten worden. Bijvoorbeeld 5, wanneer dan 3 getallen overblijven dient de speler 15 slokken te drinken. Ook bij deze variant dienen alle spelers te adten wanneer iemand alle getallen sluit.

VariantenEdit

Shut the Box kent vele varianten, welke je verplichten om je tactiek bij het spelen van het spel aan te passen. Daarnaast bestaan er versies van het spel met 12 getallen. Hier een aantal varianten die met beide versies gespeeld kunnen worden.

2/3 to goEdit

Bij 2 to go moet bij de eerste worp het getal "2" gesloten worden. Wanneer een speler dus Dobbel2Dobbel2 4 gooit verliest diegene meteen. Bij 3 to go werkt dit hetzelfde, alleen dient nu het getal "3" in de eerste worp gesloten te worden. Wanneer een speler dus Dobbel1Dobbel1 2 gooit verliest diegene meteen.

Unlucky 7Edit

Deze versie verloopt hetzelfde als het gewone spel, echter stopt dit spel voortijdig wanneer er een totaal van 7 gegooid wordt.

Even of OnevenEdit

Bij deze variant wordt met één dobbel bepaald of de even of de oneven getallen vooraf gesloten worden. De speler moet vervolgens zo veel mogelijk van de andere getallen zien te sluiten.

Thai Style (aka Jackpot)Edit

Net als bij het normale spel wordt er met twee dobbels gegooid, maar de getallen die gesloten worden moeten gelijk zijn aan één van beide dobbels of het totaal. Wanneer een speler dus Dobbel3Dobbel4 gooit, mag enkel "3", "4" of "7" gesloten worden.

2012Edit

Bij deze variant wordt naast de versie met 12 getallen gebruik gemaakt van een speciale dobbel met 20 zijden (aka D20). Hiermee kan maximaal 20 gegooid worden, wat een breed aantal mogelijkheden aan combinaties geeft.

ShutterspeedEdit

In deze variant spelen twee spelers tegelijkertijd, hiervoor zijn twee dozen en vier dobbels nodig (er bestaan zelfs spellen met getallen voor 2 of 4 spelers). De twee spelers gooien beurtelings, de speler die als eerste zijn of haar doos sluit die wint, de ander moet drinken. Wanneer een van de twee spelers geen getallen meer kan sluiten speler doorgaan, wanneer deze de doos niet volledig kan sluiten wint degene met de minste open getallen.

Zonder BoxEdit

Uiteraard kan dit spel ook zonder officieel doosje gespeeld worden. Zet hiervoor 9 (of 12) getallen op papier en verberg deze met behulp van munten of stukjes papier. Een andere mogelijkheid is het gebruiken van kaarten uit een kaartspel. Leg de Aas tot 9 op een rij en draai de kaarten om om ze te sluiten. (Hierbij kunnen de 10, Boer en Vrouw nog toegevoegd worden wanneer men de versie van 12 wil spelen.)