Wikia


Skull
Skull
Categorie
Kaartspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers  3+
Benodigdheden
Kaartico 4 per speler


Het kaartspel Skull draait om bluffen en gokken, het kan gespeeld worden met het originele spel Skull van Asmodee, maar ook met een simpele selectie kaarten uit een regulier spel.

RegelsEdit

Elke speler krijgt 4 kaarten, in het originele spel 3 bloemen en 1 schedel, met gewone kaarten 4 kaarten van dezelfde waarde. Eenieder afgesproken kleur kan gelden als schedel, in de verdere uitleg wordt schedel gebruikt.

Elke speler legt één kaart gedekt voor zich op tafel. De eerste speler heeft dan twee keuzes:

  • Nog een kaart op de vorige neerleggen, waarna de volgende speler aan de beurt is.
  • Een bod uitbrengen.

Wanneer hij een bod uitbrengt, voorspelt hij hoeveel kaarten hij om kan draaien zonder een schedel te onthullen, te beginnen met zijn eigen kaarten. In speelvolgorde mogen alle spelers dit bod verhogen of passen. De speler met het hoogste bod moet dat aantal kaarten omdraaien, te beginnen met al zijn eigen kaarten. Draait de speler géén schedel om, wint hij de ronde en mag hij de volgende ronde beginnen, draait hij wel een schedel om, dan verliest hij de ronde en mag de eigenaar van de schedel één willekeurige kaart gesloten uit de hand van de verliezer nemen en gesloten wegleggen.

Kaarten mogen alleen vanaf de bovenkant van de stapels worden onthult. Na elke ronde neemt ieder zijn stapel weer in de hand en begint het van voor af aan.

Als iemand twee rondes wint, is het spel afgelopen. Als je geen kaarten meer hebt of je laatste kaart een schedel is welke onthuld wordt, lig je uit het spel. Onthul je je eigen schedel, mag je zelf bepalen welke kaart uit je hand gaat.

DrinkenEdit

Het drinken bij dit spel werkt als volgt:

  • Wanneer een speler een ronde wint, mag hij een slok uitdelen.
  • Wanneer een speler een tweede ronde wint, moet iedereen een slok drinken.
  • Wanneer een speler een schedel onthult, moet hij een slok drinken.
  • Wanneer een speler geen kaarten meer heeft, moet hij een adtje trekken.

VariatiesEdit

Open BiedenEdit

Om iedereen bij de les te houden, kan deze variant gespeeld worden. Hierbij gaat het bieden niet met de speelrichting mee, maar mag iedereen bieden als bij een veiling.

Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.