Wikia

Weli aka Zuid-Tirols
Hoger/Lager
Weli
Categorie
Kaartspellen
Moeilijkheid
★★★☆☆
Aantal Spelers
Spelers
Benodigdheden
Kaartico 44 (Weli Spel)

Weli is een drankspel dat ooit op een vakantie in Tirol ontstaan is en nog op zoek is naar de broodnodige bekendheid. Het spel is ontstaan uit het vinden van een kaartstock uit Tirol dat slechts uit 44 kaarten bestond en gewone spellen lastiger waren om te spelen. Het spel is vernoemd naar de "bellen 6", waarop het woord "Weli" gedrukt is.

RegelsEdit

Het spel bestaat uit 44 kaarten die een voor een gedeeld worden. De spelers moeten beurtelings gokken of de volgende kaart hoger, lager of gelijk (op de paal) is. Voorafgaand aan het spel worden alle kaarten geschud met uitzondering van de Weli, deze bijzondere kaart wordt na het schudden ergens onderin de stock gestoken. Aan het eind van het spel kan de speler buiten de gewoonlijke opties voorspellen of de volgende kaart deze Weli is of niet.

DrinkenEdit

Afhankelijk van de voorspelling moet de speler:

  • Een slok drinken wanneer het onjuist is.
  • Twee slokken drinken wanneer het onjuist is en op de paal gedeeld wordt.
  • Twee slokken drinken wanneer op de paal gegokt is maar niet gedeeld wordt.
  • Een adtje trekken wanneer het onjuist is en Weli gedeeld wordt.
  • Een adtje trekken wanneer Weli gegokt is maar niet gedeeld wordt.

Wanneer Weli gegokt is en vervolgens ook gedeeld wordt moeten alle andere spelers een adtje trekken.

KaartenEdit

Extra RegelsEdit

CupidoEdit

De "eikels 2" beeldt een Cupido-achtig figuur, zittend op een houten vat en proostend naar de spelers. Omdat het kan wordt bij deze kaart geroepen "Cupido met de 2 eikels en een fust tussen zijn benen!" en dient elke speler een slok te drinken. De waarde van deze kaart is nog steeds een 2.

VariantenEdit

Standaard StockEdit

Uiteraard kan het spel ook met een normale stock kaarten gespeeld worden. De Weli kan hierbij vervangen worden door de Joker. Ook kunnen bij dit spel de Azen en 2 t/m 4 meegeschud worden waardoor er langer gespeeld kan worden. Natuurlijk mist met een normale stock de mysterie van de Tirolse kaarten.